fredag 8 februari 2013

SPRÅK i olika former av arbeten.
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling och uppmuntra och ta till vara barnets nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen. Barn med utländsk bakgrund som utvecklar sitt modersmål får bättre möjligheter att lära sig svenska och även utveckla kunskaper inom andra områden. Av skollagen framgår att förskolan ska medverka till att barn med annat modersmål än svenska får möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål.
Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal-och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande.
Lpfö
 Bokstavs bingo, lätt att tillverka själv.

 Bokstavs memory

Illustera en egen saga och skriva till bilderna.
Rita och skriva sina kompisars namn.
Eller jobba i sin skrivbok
Barnen har dramatiserat;
Sagan om den lilla lilla gumman.
Här mjölkar hon kon.
 Här jobbar två av våra fyra barn med sin modersmålslärare i spanska.


                                                             Pedagogerna på Solen