torsdag 14 februari 2013

ELSA BESKOW PÅ BESÖK
på vår STOR samling.
Barnen ska få möjligheter att utveckla sin förmåga att iaktta och reflektera. Förskolan ska vara en levande social och kulturell miljö som stimulerar barnen att ta initiativ och som utvecklar deras sociala och kommunikativa kompetens. Barnet ska också ha möjlighet att enskilt fördjupa sig i en fråga och söka svar och lösningar. Lpfö
 Elsa kom på besök genom en tidskapsel, med tåg från Stockholm.
 Hon berättade om sitt liv och hur hon började att måla vid fem års ålder.
 Hon läste högt ur Puttes äventyr i Blåbärsskogen.
Ca 70 barn med pedagoger satt och lyssnade på Elsa, några ställde frågor,
som; -Hur lång tid tar det att skriva en bok ?
- Det var en svår fråga, det är lite olika, för jag både målar och skriver.
Min bror målade också, men han tyckte om att måla äventyr och jag tyckte mest om att måla landskap, människor och djur, och gärna i miniatyr.

Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan ska lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling och uppmuntra och ta till vara barnets nyfikenhet och intresse för den skriftspråkliga världen. Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal-och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande.
Pedagogerna på Solen