fredag 15 mars 2013

Här har vi ett uppdrag!
Att ta reda på vilken flaska som åker fortast ner för en snökulle.
Barnen fick ställa sina hypoteser och dela in sig i lag efter vilken flaska de valt.'
I den gröna var det fullt(1) in den gula var det hälften(1/2) och i den röda var det en fjärdedel(1/4).
De flesta barnen trodde på gröna flaskan, för att den hade mest med vatten.
En trodde på den gula.
Några trodde på den röda för att den var det minst med vatten i och då blev ju den lättast, den måste ju bara vinna.
Vem tror ni vann?
Titta på filmen, så får ni svaret.
Vi gjorde flera tester.

Kunskap är inget entydigt begrepp. Kunskap kommer till uttryck i olika former – såsom fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet – som förutsätter och samspelar med varandra. Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande, men också genom att iaktta, samtala och reflektera. Med ett temainriktat arbetssätt kan barnens lärande bli mångsidigt och sammanhängande.
Läroplan
                                                                     Pedagogerna på Solen