Solens Montessori Förskola

Välkommen in på vår blogg, här kan du läsa om hur vi arbetar med våra barn.

fredag 7 maj 2010

Upplagd av Montessori kl. 15:48
Etiketter: Naturvetenskap
Senaste inlägg Äldre inlägg Startsida
Sun 4

VAD ÄR SPRÅK?

Wordle: Språk

Vad är Matematik?

Wordle: Untitled

Kärlek

Wordle: Kärlek

Vår hemsida

  • http://www.solensmontessoriforskola.sundsvall.se

Translate the blog here!

Etiketter

  • Den fria leken (8)
  • Fiffiga kompisar (6)
  • Förskolan utifrån (36)
  • Föräldrarsamverkan (5)
  • Grön Flagg (47)
  • Internationella veckor (6)
  • Matematik (36)
  • Miljö och hälsa (30)
  • Montessori material (6)
  • Montessorifakta (12)
  • Naturvetenskap (92)
  • Recept (2)
  • Samling (1)
  • Skapande (25)
  • Språk (27)
  • Teknik (11)
  • Tidslinjen (1)
  • Tradition (20)
  • Traditioner (11)
  • Våra yngre kompisar. (7)

M.Montessori fakta

Tidslinje - kortfattad om

Maria Montessori

1897

Maria Montessori börjar formulera sin filosofi och sina metoder genom att studera pedagogik på Universitet i Rom och läsa utbildningsteori skriven under de föregående 200 åren.

1907

Maria Montessori startar sin första skola, Casa de Bambini, i ett slumoråde i Rom.

1908

Ytterligare fyra Casa de Bambini startas, 3 i Rom och en i Milano.

1909

Maria Montessori håller den första utbildningen för dem som vill arbeta enligt hennes pedagogik och ger ut sin första bok "The Montessori Method".

1913

Maria Montessori håller den första internationella Montessoriträningen med deltagare från flera länder i Europa, Australien, Sydafrika, Indien, Kina, Filippinerna, USA och Kanada. I USA finns det vid årets slut närmare 100 Montessoriskolor.

1929

Maria Montessori grundar AMI, Association Montessori Internationale, för att strukturera sitt arbete och för att säkerställa att det lever vidare efter hennes egen död. Samma år hålls den första internationella Montessorikongressen, i Helsingör i Danmark.



1949

Maria Montessori nomineras till Nobels Fredspris (vilket även sker 1950 och 1951).

1950

Maria Montessori besöker Sverige för första gången och genomför en föreläsningsturné.

1951

Den nionde internationella Montessorikongressen hålls i London.

1952

Maria Montessori dör, 81 år gammal.

1959

Efter att Montessoripedagogikens popularitet minskat i USA finns det idär bara en handfull skolor kvar.

1960

Svenska Montessoriförbundet bildas. Förbundets uppgift är att som gemensamt organ för Sveriges montessoriföreningar verka för montessoripedagogikens utbredning i Sverige.

1969

AMI stödjer Nancy McCormick Rambusch i organiserandet av Montessoripedagogiken i USA. Hon grundar senare American Montessori Society och lägger grunden till de tusentals Montessoriskolor som idag finns i USA.

1970

Under 1970-talet ökar intresset för Montessoripedagogiken kraftigt runt om i världen.





1982

Maria Montessoris son, Mario, som drivit utvecklingen av Montessori vidare, dör.

1994

Svenska Montessoriförbundet inrättar ett system för auktorisation av landets montessoriförskolor och skolor.

2010

I Sverige finns över 250 lokala Montessoriföreningar.

2011

Idag finns det uppskattningsvis 20000 skolor som använder Montessoripedagogiken världen över (Källa: NAMTA).

Maria och hennes son Mario

Maria Montessori







Bildspel


Hjärtligt Välkommen till vår Förskola

Vi hoppas att ni ska få en bra uppfattning om hur det ser ut på vår förskola.♥

Nu är klockan...


Recept på Stompa deg

5 dl yoghurt
2 tsk bikarbonat
2-3 tsk salt
1 1/2 dl sirap
10-12 dl rågsikt/vetemjöl
1 dl vetemjöl till utbakning

Gräddas i stekpanna på spisen eller över öppen eld.

Solens Montessori Förskola

  • Montessori
  • Unknown

Vi är även Miljöförskola med grön flagg.

Vi är stolta över vår gröna flagga.
Vi arbetar årsvis för att få behålla flaggan.
Nu är det livsstil och hälsa som vi arbetar med.

Våra öppentider på Solens Montessori förskola

Måndag - Fredag 06.30-17.30

Bloggarkiv

Maria Montessori

Maria Montessori
Montessori Pedagogikens Grundare

Vi har arbetsområden som vi arbetar kontinueligt med.

Genus
Barns inflytande.
Språk
Livstil och hälsa.

Webb baserad kommunikation med våra föräldrar.

På vår förskola har vi något som heter Föräldrarmötet.
Det är en webb baserad sida, där föräldrar kan få daglig information, veckobrev, matsedel,bilder, bildspel, länkar m.m.

Att tänka på:

Barnen ska få stimulans och vägledning av vuxna, genom egen aktivitet öka sin kompetens och utveckla nya kunskaper och insikter.

Bloggansvarig

Annelie Andersson

annelie.andersson@skola.sundsvall.se

Vår vackra skog.

Vår vackra skog.
Skogen

Vackra ormbunkar

Vackra ormbunkar
Skogen

Nordisk stormhatt i massor.

Nordisk stormhatt i massor.
Skogen

NeoCounter

Antal besökare online

Antal besökare idag

Antal besökare denna vecka

Totalt antal besökare

susnet.se tjänster - statistik och besöksräknare utan reklam

Jordgloben

Jordgloben
Jorden

Till sist...

Om jag kunde skulle jag ge en jordglob till varje barn och allra helst en lysnade sådan i förhoppning om att den skall öppna varje barns ögon och hos dem väcka intress för och kärlek till alla folk, alla raser, alla språk och alla religioner.

Dikt av Dom Hélder Càmara

Geografi

Jorden är en boll.

Förr trodde folk att jorden var platt, platt som en tallrik och rund som en ratt.
Men res ej för långt, för då trillar du ner.
Icke sa Nicke, res gärna omkring.
Ty världen är mer än en jättestor RING.
För ta du och reser åt ett enda håll, så ser du att jorden är rund som en BOLL.

Vackra Montessori tankar.

Genom att göra samma sak om och om igen kan jag till slut göra det bättre än jag någonsin hade trott.

Jag vill hela tiden pröva nya saker och lär mig alltid något nytt.

Jag vill vara tillsammans med andra människor, i harmoni med livet och naturen. Vi behöver varandra för att överleva.
Powered By Blogger

Jag vill arbeta med mina händer, för det jag gör kommer jag ihåg.
Det jag bara hör glömmer jag.


Jag söker harmoni.
När något inte stämmer så som det borde göra, försöker jag hitta en lösning.


Hur stor är jag egentligen?
Jag är mindre än ett träd men större än en blomma.


Tycker ni att det är lätt att hitta på bloggen?

Vår förskola på våren.

Vår förskola på våren.
Vår förskola på våren.

Lära genom Lek av Lesley Britton

  • Montessoriboktips!

Montessoripedagogik i förskola och skola av Kristina Skjöld Wennerström, Mari Bröderman Smeds

  • Montessoribok

Barnasinnet The Absorbent Mind av Maria Montessori

  • Montessoribok

Vår gård på hösten

Vår gård på hösten

Vår gård på sommaren

Vår gård på sommaren
Sommar på vår gård

Vår gård på våren

Vår gård på våren
Vår förskola på våren.

Vintertid

Vintertid
Solens Montessori Förskola

Rosa Tornet

Rosa Tornet
Ett klassiskt material för de minsta.

Kloka tankar av Kjell Axner

Montessoriperspektiv

Det verkligt stora kosmiska perspektivet
är det kända montessoridirektivet:
”att hjälpa barnet det är att hjälpa livet”

Det spelar en mycket viktig roll
att livet ses från olika håll
Detta bör bli framtidens paroll
Brett perspektiv ger ökad kontroll

Det är vårt synsätt som avgör allt
Tränat öga ser guld överallt
Först med tankens kraft får det gestalt
Och blir då värderat tusenfalt

Den finaste person som jag känner,
är den som även har barn till vänner,
som har vyer som allting omspänner
ty det är på barn som allting hänger

Livets viktigaste kapital
finns dold i hjärtats potential
Maria var mycket radikal
med vision som var monumental
Hon hade som högsta ideal
att frigöra barns potential
I denna finns en högre moral
som ger hopp om fred som är global

Maria Montessori är helt klar
Det är livet självt, som ger alla svar
Livskraften Horme är helt underbar
den ger livet en rik repertoar

Montessoris viktigaste budskap:
metoden är faktiskt blott ett redskap
Allt handlar om ett inre ledarskap
tolkad av en intuitiv kunskap

För att barnen ska få den bästa start
är allt ordnat så väldigt smart
De har fått drivkrafter av sådan art
som får utvecklingen att sätta fart

Barnens utvecklingssteg är inte successiva
de sker i perioder extra sensitiva
Livets krafter är så fantastiskt kreativa
Vill vi barnen bästa möjligheterna giva
bör vi med livskrafter bli kooperativa

Hur kan man barns intresse stimulera?
Genom att kunskaper konkretisera
Hur lär sig barn att koncentrera?
Genom att energin kanalisera
Hur lär sig barn att analysera?
Genom att pröva och experimentera
Hur lär sig barn att memorera?
De tycker om att repetera
Hur lär sig barnen att självständigt fungera?
De får själva välja och initiera
Hur lär sig barnen att andra respektera?
Genom att dagligen samverka med flera
Hur kan då barn lära sig att våga?
De har fått nyfikenhetens låga
En ordnad miljö ger barn mången förmåga
när de förädlas genom arbetets yoga

Montessori sa utan formalitet
att barnet är vår första prioritet
Det har en särskild sensitivitet
som kräver en miljö med kvalitet
Utveckling sker ju genom aktivitet
visar livets eget universitet

Det är montessoriperspektivet
som erbjuder det rätta motivet
att ta bort hinder och hjälpa livet
och låta barnen ta initiativet.

Barnen ska lockas att själva agera,
arbeta, ordna och sen repetera.
Handen hjälper barnen att koncentrera
och att inre krafter synkronisera
så att kropp och själ kan harmoniera

Kärlek till livet är som en romans
En inre glädje ger all stimulans
Att ösa och hälla med lugn elegans
och träna minnet med lekar på distans
koncentrerat, som om inget annat fanns
Med inre ro och en själ i balans
blir allt roligt och går lätt som en dans

Tänk, barn som arbetar med outsinlig flit
som själva lär sig med en fantastisk aptit
med törst efter kunskap som enda profit
som älskar ord som meteor och trilobit
dock bara ett vanligt barn och ingen elit
fast redan en framstående kosmopolit

Livet speglar en egen religion
med mångfald och en vacker variation
utvecklad under en lång evolution
Det handlar ej om bara fabrikation
utan mer om kretslopp och kooperation
Var och en har ett värde som unik person
om livet förstås med en djupare vision

Livet är perfekt in i finaste detalj
från den största val till den minsta lilla alg
Med ordnad struktur och vacker symmetri
skön är naturens egen geometri

Människans förmåga ät högst unik
att välja själv med tankens logik
Valfrihet ger en särskild dynamik
som är viktig för livets mosaik

Varelser uppträder ibland egoistiskt
men alla har en viktig funktion holistiskt
Ska vi uppnå en fredlig civilisation
då ska vi studera Montessoris vision
Vår utgångspunkt som nu är kapitalistisk
måste förändras och bli mer humanistisk
Maria trodde på nästa generation
för en kommande världsunion

Med tacksamhet vi minns denna fina kväll
lärarnas lärare internationell
med en storslagen vision universell
ett perspektiv som är ständigt aktuell
Hon sa: minns att barnets roll är speciell
se där jag pekar och följ min fredsappell
strunta i mig och tänk på barnet är du snäll !
Kjell Axner 2002-08-30

Länkar till utbildningar, material och info.

  • http://lexin.nada.kth.se
  • http://www.bussongs.com/
  • http://www.fhpsundsvall.com/se/
  • http://www.foraldrarmotet.sundsvall.se
  • http://www.hos.se
  • http://www.hsr.se
  • http://www.kididdles.com/
  • http://www.montessori-ami.org/
  • http://www.montessoriforbundet.se
  • http://www.montessorimaterial.se
  • http://www.prope.se/
  • http://www.skolverket.se
  • http://www.sundsvall.se/
  • http://www.sundsvallsturism.com/se/
  • http://www.teckna.se
  • www.ur.se/Teckensprakswebben
  • www.ur.se/Teckensprakswebben/Startsida/

Temat Bildfönster. Temabilder från enot-poloskun. Använder Blogger.